Kollegor emellan

GDPR för ideella föreningar: Onsdag 15 juni 14:00 – 15:00

Eftersom vi upplevt en stor efterfrågan på utbildning om GDPR samarbetar vi denna gång med Studieförbundet Vuxenskolan och erbjuder en två timmar lång digital träff kring ämnet. Formen för och tidsåtgången för denna träff skiljer sig alltså från hur träffarna brukar vara:

Välkommen till denna digitala träff där du och din förening har möjlighet att lära er mer om dataskyddsförordningen.

GDPR, dataskyddsförordningen, kom 2018 och ersätter tidigare personuppgiftslagen (PUL). Alla organisationen/föreningar som behandlar personuppgifter, tex medlemsregister, berörs av lagen. Under denna kväll får du en kort introduktion i ämnet och svar på vad föreningen ska tänka på vid hantering av e-post, medlemsregister, bilder mm. Du kommer att få delta i mindre diskussionsgrupper. Du har möjlighet att ställa frågor och får tips hur ni kan ta reda på mer.

Med Ursula Ringvall, IT-och informationssäkerhetssamordnare, SVs förbundskansli.

Kvällens upplägg:

• Kort introduktion till GDPR och personuppgifter.
  • Alla delas in i samtalsgrupper i digitala grupprum.
  • Återsamling, vi lyfter de eventuella frågor som dykt upp.
  • Ursula Ringvall berättar om föreningars hantering av personuppgifter
  • Samtal- och frågestund
  • Tack för idag

Vill du att vi tar upp en specifik fråga kring GDPR, skriv den i anmälningsformulärets meddelanderuta (gäller vid anmälan senast 12 juni, för att ledaren ska hinna förbereda).

Plats: via zoom. Länk till mötet skickas tillsammans med bekräftelse av anmälan Anmälan via denna länk senast 12 juni

Tisdag 28 sept. 10:30 – 11:30: Tema: Ensam på jobbet?

Att bygga nätverk.

Torsdag 15 dec. 11:00 – 12:00 Tema: Öppet forum,

med möjlighet att diskutera frågor som kommer upp under året.

Träffarna leds av Per Lundin. De är digitala och sker genom Teams. Anmäl dig till eva.tegnhed[at]arkivforbundet.se så får du länken.