Samverkan och representation

Svenska Arkivförbundet är med i flera olika samarbetsorganisationer för att driva utveckling av enskilda arkiv.

Samarbetsrådet

Samarbetsrådet är ett samarbete mellan Riksarkivet och den enskilda sektorn och ska fungera som ett nationellt samverkans- och samrådsorgan som har i uppdrag att främja utvecklingen av enskild arkivverksamhet och bevarande av enskilda arkiv.

Representanterna utses av Riksarkivarien efter förslag från föreningarna och består av två representanter från Svenska Arkivförbundet, två representanter från Näringslivets arkivråd (NLA), en representant från en enskild arkivinstitution och en representant från forskningssamhället. I samarbetsrådet finns också representanter från Riksarkivet. Arbetet regleras genom SFS 2009_1593. För Svenska Arkivförbundet sitter vice ordförande Erik Åström och sekreterare Eva Tegnhed

Föreningen Svensk Arkivtidskrift

Föreningen Svensk Arkivtidskrift ägs av Förening för arkiv och informationshantering (FAI), Föreningen arkivverksamma i landsting och kommu (FALK), Näringslivets arkivråd (NLA) och Svenska Arkivförbundet. Tillsammans ansvarar man för att ge ut tidskriften Arkiv. Tidskriften kommer ut med fyra nummer varje år. Rollerna som ordförande och ansvarig utgivare alternerar mellan föreningarna. För Svenska Arkivförbundet sitter styrelseledamot Hans Hulling med ordförande Maths Isacson som ersättare.

Per Lundin och Maria Larsson Östergren har funktion som redaktörer för Svenska Arkivförbundet. Övriga redaktörer är Lars Lundkvist, Linnéa Nilsson, Rickard Friberg von Sydow. Mats Janson är huvudredaktör och den som producerar tidskriften.

Vem som helst är välkommen att bidra med artiklar till tidningen. Kontakta någon av redaktörerna! per.lundinb[at]blekingearkivet.se  eller maria.larsson-ostergren[at]riksarkivet.se

Svenska Arkiv i Samverkan för ökad Synlighet (SASS)

Svenska Arkiv i Samverkan för ökad Synlighet och ansvarar för arrangemang kring Arkivveckan och Arkivens Dag. I SASS ingår ordföranden från de olika arkivföreningarna vilka förutom Svenska Arkivförbundet är Förening för arkiv och informationshantering (FAI), Föreningen arkivverksamma i landsting och kommu (FALK), Näringslivets arkivråd (NLA) samt Riksarkivarien. Svensk Arkivförbundet representeras genom ordförande Maths Isacson.

Arkivveckan (AVEC)

Arkivveckan samlar arkivverksamma och för aktuell information, diskussion och kontakt över arkivsektorsgränserna. Den första Arkivveckan arrangerade år 2002 i Lund. Svenska Arkivförbundets representant i arrangemang kring AVEC är Per Lundin vid Blekingearkivet och kassör Anna Ketola.

Arkivens Dag

Arkivens dag är ett samarbete mellan arkivens samtliga sektorer och omfattar alla typer av arkivinstitutioner över hela landet. Målsättningen med Arkivens dag är att väcka intresse för arkivens verksamhet i bred bemärkelse. Genom att arrangera öppet hus vill arkiven uppmärksamma möjligheten att göra spännande resor till förfluten tid men också lyfta fram arbetet med att säkerställa den information som skapas idag. Arkivens dag i Norden firas alltid andra lördagen i november.

För Arkivens Dag finns ett särskilt nätverk som Maria Larsson Östergren vid Landsarkivet i Visby ansvarar för. Svenska Arkivförbundets representant är kassör Anna Ketola.